مهدی علیمیرزایی را به عنوان فیلمنامهنویس گشت ارشاد یک (سعید سهیلی ) ، در مدت معلوم (وحید امیرخانی) First Born و پارادایس (علی عطشانی) میشناسیم. این دانشآموختة کارگردانی سینما از دانشکدة سینماتئاتر دانشگاه هنر،ترجیح داد تا زمان مهیا شدن شرایط ساخت فیلم ، بر فیلمنامهنویسی برای دیگران تمرکز کند. پالتوشتری نخستین فیلم سینمایی اوست. آیا این همان فیلمیست که علیمیرزایی سالها دنبال ساختش بوده است: «واقعا نه. در ایران فیلم سازی یک انتخاب نیست. بیش تر یک فرصت است . در این زمان و این شرایط امکان ساخت پالتوشتری مهیا شد وگرنه هیچ اصراری نداشتم حتما اولین فیلمم این باشد.» برخی رسانهها پالتوشتری را یک کمدی قلمداد کرده اند. توصیفی که علی میرزایی با آن زیاد موافق نیست: «میتوانم بگویم یک درام جدیست که با لحنی سرخوش روایت میشود. این که توصیف فیلم با یک عبارت و یک ژانر ممکن نباشد، برای من نشانه مثبتیست. فیلمی تولید شده که براحتی نمی توان آن را در ژانری جای داد و نسخه اش را پیچید . در پالتوشتری سعی کردم شخصیتها و موقعیتها طوری طراحی شود که هم تماشاگری که برای تفریح به سینما می آید راضی باشد ، هم مخاطب جدیتر که در لایه های زیرین فیلم به دنبال سویههای اجتماعی ، فلسفی و سیاسی است دست خالی برنگردد»
توضیحات علیمیرزایی دربارة روند تولید هم چندان تناسبی با نارضایتیهای فیلماولیها ندارد: « مجید شیخ انصاری به عنوان تهیهکنندة فیلم تسلط خوبی روی پروسة تولید داشت و به شکل اکادمیک این رشته را آموخته بود. همین باعث شد روند تولید برغم بودجه اندک ما ، خیلی هموار باشد. به شکل عجیبی همه چیز خیلی روان جلو رفت.» علیمیرزایی دربارة جهان فیلم و فضاهایی که قصه در آن روایت میشود، میگوید: « محیطهای دانشگاهی ،کافهها و دفاتری که محل بحثهای جوانانه است، از فضاهای اصلی فیلماند.» این توضیح زمزمههای پرداختن به جوانان روشنفکر را در پالتو شتری تقویت میکند: «نمی توان انکار کرد مخاطبی که با کتابهای نیچه آشنایی دارد و از نگاه او به مساله قدرت ، دموکراسی و اخلاق و حمله او به میانمایگی با خبر است ،از پالتو شتری لذت بیشتری می برد ولی با دیدن فیلم کاملا آَشکار می شود که پالتو شتری تنها مختص این گروه نیست . مخاطبی هم که با این مباحث آشنا نیست ، موقعیت شخصیتها و مسائل آنها برایش قابل تشخیص و همذات پنداری است .» فیلمبرداری پالتوشتری طی 30 جلسه در ماه اردیبهشت امسال در تهران به پایان رسید. فیلمبرداری را مسعود امینیتیرانی برعهده داشت که در مقام کارگردان بیداری برای سه روز را ساخته و حاصل کارش را به عنوان فیلمبردار در آثاری مثل یک دزدی عاشقانه (امیرشهاب رضویان) و گرگ بازی (عباس نظامدوست) دیدهایم. پالتوشتری یکی از دو فیلمی است که امسال علاوه بر حضور در بخش نگاه نو ، به قسمت مسابقه اصلی سینمای ایران و سودای سیمرغ راه پیدا کرده است .
لحن فیلم پالتو شتری...
ما را در سایت لحن فیلم پالتو شتری دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : paltoshotori بازدید : 178 تاريخ : چهارشنبه 17 بهمن 1397 ساعت: 21:08