باید نگاه تازه فیلم را درمیان کمدیهای تجاری این روزها ستود موضوعی که دست روی بحران ازدواج نسل جوان کتابخوان شهری گذاشته است . نسل جوان غرق شده در کتابهای نظری - ترجمه ای در حالی که از فعالیت اصلی اش یعنی مشارکت در فضای سیاسی - مدنی کنار گذاشته شده است .این نسل خود را به درون نظریه های گوناگون ادبی ، فلسفی تبعید کرده است .چناکه حالا در رابطه های عاطفی و دستانه و خانوادگی حتی نیازهای ساده اش هم دچار تناقض و پیچیدگی های سرگیجه آور فلسفی شده است .
هرچه فیلم به شخصیت کوهیارکهندژ دانشجوی دکترای فلسفه نزدیک شده است از آن سو شخصیت دختر را که قرار است سوی دیگر ماجرا را نشان دهد سطحی و بی توجه و در حد کاریکاتور نشان داده است . در حالی که همچون برخی کمدیهای هاوراد هاکس جمع ضدین این دو گره اصلی فیلم است .
شخصیت دوم این فیلم به شخصیت راوی زبرو زرنگ و فایده باوری داده شده است که حضورش در فیلم آن را به کمدیهای دوره اول فیلمسازی وودی آلن نزدیک کرده است .
ماجرایی شهری از یکی از قصه های راوی گرفتار در بحران عاطفی پیچیده و غریب قشر روشنفکر کتابخوان و شبه هنرمند . جالب است که در پایان همین نگاه فایده باور، برگ برنده راوی می شود در حالی که قشرکتابخوان همچنان فکر می کند روی اصولش باقی مانده است !
...
رسول نظر زاده
مجله فیلم شماره 555 صفحه 65
لحن فیلم پالتو شتری...
ما را در سایت لحن فیلم پالتو شتری دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : paltoshotori بازدید : 228 تاريخ : جمعه 20 ارديبهشت 1398 ساعت: 8:38